Down the coast naar Pumula

3 augustus 2016 - Umzumbe Beach, Zuid-Afrika

Eigenlijk was ik niet van plan vandaag nog een reisverhaal te schrijven, maar vandaag was weer zo'n bijzondere dag dat ik het toch niet kan laten.
Woensdag 3 augustus 2016: de dag van de verkiezingen in Zuid-Afrika. De dag van de verandering, zo lezen we al sinds we onze reis begonnen op de vele verkiezingsborden die op zo ongeveer iedere lantaarnpaal hangen. We hadden verwacht er meer van te merken, maar het leven ging ogenschijnlijk z'n normale gangetje.
Voor ons zat 'm de verandering vandaag in iets anders. Na een prachtige wandeling over het uirgestrekte en verlaten strand bij St. Lucia vanmorgen, zijn we een heel stuk langs de kust naar beneden gereden (best n rit) en maakten we kennis met weer een heel nieuw type accomodatie. Van een schattige cottage in Hluhluwe via een donker en onpersoonlijk 'hok' in St. Lucia naar een avond alsof je bij vrienden bent aangeschoven in Pumula, 350 km 'down the coast'. Wat n wereld van verschil en wat een leuke ervaring!
Zo fantastisch dat er mensen zijn die het oprecht leuk vinden om anderen te ontmoeten, om voor je te koken en om samen de avond door te brengen, terwijl hun kinderen hun spelletjes en natuurboeken tevoorschijn halen om met Luuc en Teun te delen. Eigenlijk jammer dat we hier maar een nacht blijven, maar we 'moeten' weer door. Er is hier gewoon zoveel te zien, te doen en te ervaren, bijna teveel...
Morgenochtend eerst nog even n surflesje van onze 'host' Justin, voormalig surfkampioen van Zuid-Afrika. Er zijn natuurlijk echt wel hele leuke blanke Zuid-Afrikanen: om te beginnen Hayley en Justin van de Pumula Surf School. Dat wil ik toch maar even gezegd hebben...