Ken die mop van die man die met haaien ging duiken...?

13 augustus 2016 - Hermanus, Zuid-Afrika

Gisteravond hadden we het er al over: morgen naar Hermanus!! Overmorgen een ontmoeting met de Great Whites! Jihaaa! Zelfs ik had er ondertussen zin in gekregen... En het zonnetje scheen vanmorgen, dus er was geen vuiltje aan de lucht...
Nee, natuurlijk niet; die waren namelijk allemaal weggeblazen! Door de storm!! En storm + water = hoge golven. En hoge golven + kooiduiken = onmogelijk. Dat rekensommetje hadden we natuurlijk zelf ook wel kunnen maken, maar het was simpelweg geen moment in ons opgekomen. Gewoon geblokt ofzo.
De jongen bij de backpackers' die ons het nieuws moest brengen dacht nog even dat hij ons wel vrolijker kon stemmen met allerlei alternatieve tripjes, maar staakte zijn pogingen zodra hij onze gezichten zag... dit nieuws konden we even niet Omdenken. Eerst maar eens uitwaaien aan de kust. Wat een domper.
We zouden er bijna door vergeten wat een leuke dag we hadden gehad: na een ontbijtje in het zonnetje bij onze 'retreat' besloten we toch maar even wat informatie op te doen over Swellendam. Gelukkig maar, want het museum was echt wel de moeite van een bezoekje waard. Wisten wij veel dat we de nacht hadden doorgebracht in een van de oudste plaatsen van Zuid-Afrika. Nee, uiteraard niet, want dat stond mooi niet in de Lonely Planet! En zo hadden we bijna een belangrijk stukje geschiendenis gemist...Niet dat het je altijd even trots maakt op de Dutchies (want de verhalen over de slavernij in de regio werden tot voorkort voor t gemak weggelaten), maar het is ook wel weer indrukwekkend om te lezen hoe de mensen zich hier voor het eerst vestigden en hun leven opbouwden.
Tijdens de rit van Swellendam naar Hermanus (door n soort van Teletubbieland) probeerde ik me voor te stellen hoe dat ooit moet zijn gegaan, met paard en wagen. En dan al dat porselein heel op de plaats van bestemming krijgen! Knap hoor....

PS. Het antwoord op de vraag in de titel van deze blog wordt hopelijk anders dan in het mopje; woensdag maken we nog een kans. Dat we er dan twee uur voor moeten rijden uit Kaapstad hebben we er zeker voor over...