Via de R62 terug in de tijd...

12 augustus 2016 - Swellendam, Zuid-Afrika

Steeds als we denken dat het niet beter kan, wordt het dat toch weer! Of, nou ja, beter: anders, maar allemaal even prachtig. En we zouden op veel plekken makkelijk en hele vakantie door kunnen brengen. Ook hier weer: A Hilltop Country Retreat in Swellendam. Zo op het eerste gezicht best een bescheiden stadje, maar met wat een verborgen pareltjes.
Maar goed, eerst nog even terug. We waren gebleven in Plettenberg Bay...
Dat was weliswaar posh, maar stiekem ook wel even heerlijk genieten... zo'n prachtig strand en ook nog ns een uitzonderlijke 30 graden. Zomer in de winter!
Na een bezoek aan de slangenboerderij Lawnwood Estuary (veto uitgesproken door Teun), waar we een privé-rondleiding van ruim 'n uur kregen, uiteraard inclusief 'interactie' met diverse gladde glibbers, sprak ik mijn veto uit: nog n keer lunchen met uitzicht op die prachtige oceaan, voordat we de bergen inreden. Want oh, die zogenaamde 'light lunches' hier... dat wordt heel wat rondjes hardlopen als we weer terug zijn...
Het was ons al vaak verteld, en inderdaad: de route van Wilderness naar Oudtshoorn bleek een schitterende rit. Het stadje zelf maakte zo aan het eind van de middag een wat desolate indruk op me; brede straten met winkels en restaurants voorzien van lelijke borden (wie goed is in beletteren en verlichting kan hier echt het verschil maken!), veelal gevestigd in Victoriaans uitziende panden.
Het oudere echtpaar dat ons ontving in hun guesthouse @Yamkela was zo Keurig (inderdaad, met hoofdletter K), dat ik er de slappe lach van kreeg. Maar ach, wat deden ze hun best en wat hebben we er lekker geslapen.
En zoals altijd zag het stadje er de volgende ochtend in het zonnetje weer heel anders uit. We besloten een rondje te shoppen (Afrikaanse Nikes voor Luuc) en vonden een koffietentje annex antiekwinkel volgepakt met huisraad, ogenschijnlijk van mensen die zich hier ooit vestigden en hun spullen vanuit Europa lieten inschepen. Overduidelijk nu niet meer erg in trek, want het werd verkocht voor een habbekrats. We hebben ons ogen uitgekeken; vele malen leuker dan een ritje op de rug van een struisvogel (waarvan we toch al hadden bedacht dat we dat uit het oogpunt van dierenwelzijn zouden skippen).
Na de koffie met goddelijke cheese- en carrotcake (ja, I know: nog n extra rondje rennen) vervolgden we waarschijnlijk als een van de weinige toeristen zonder struisvogelsouvenirs noch bezoek aan een showfarm (je moet toch ergens je geld mee verdienen) via de R62 onze weg door de 'Klein Karoo', richting onze pauzestop Warmwaterberg (zo handig dat alles door onze voormalig medelanders is genoemd naar wat je er kunt vinden; een natuurlijk verwarmd zwembad dus!) en vervolgens via de Tradouwspas naar Swellendam. Weinig echte avonturen in dit gedeelte van het land, op die pas na dan... lekker zo'n smal bochtig weggetje; je moet er niet aan denken dat je hier een lekke band krijgt! Maar dat gebeurde gelukkig niet, en we redden het deze keer zowaar om ruim voor zonsondergang Swellendam binnen te rijden. Gelukkig maar, want later aankomen op dit adresje zou echt zonde zijn geweest. Degene die dit 'retreat' heeft gestyled, mag ook even in Alkmaar langskomen.. we besloten spontaan boodschappen te gaan doen ipv uit eten te gaan! Even onderuit op de veranda met braai voor mij en een filmpje op de breedbeeld-tv voor de jongens. En Paul? Die pikt van allebei een beetje mee. Echt vakantie!

1. Henk & Wil:
    12 augustus 2016
    Weer genoten van dit boeiende & levendige verhaal!
    Groet van Henk & Wikl
  2. Marije:
    13 augustus 2016
    Wat heerlijk weer!
  3. Tillie Visser:
    13 augustus 2016
    Hoi,Lescrauwaetjes,
    Het gaat allemaal goed af als ik zo de verhalen lees ik heb ze van avond allemaal gelezen, ik had er wel een paar gelezen maar ik kwam er achter dat er veel meer waren. Allemaal erg mooie belevenissen. Ik zal eens op de kaart kijken of ik jullie route een beetje kan volgen.
    Wij wensen jullie nog een fijne reis en veel plezier.
    Groet Tillie en Auke
    PS Waar komt bij jullie de zon op in het oosten of het westen?
    Wat is de schijngestalte van de maan? Hier is het premier.
    Draait het water van het doucheputje links- of rechtsom ?
    Wij hadden gisterennacht sterrenregen jullie ook ?