Plettenberg Posh...

10 augustus 2016 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Van het ene in het andere uiterste: het ene moment zit je te genieten in een lemen hutje, het volgende moment in een luxe guesthouse met uitzicht op zee.
Gisterochtend zaten we nog echt in Afrika, inmiddels wanen we ons aan de Cote d'Azur, met alle decadentie van dien.
An Ocean View in Plettenberg Bay, het guesthouse waar we verblijven, heeft niet voor niets die naam gekregen. Het liefst was ik vandaag de hele dag op het terras blijven zitten om door de bougainville naar de zee te staren, maar dat was uiteraard geen optie voor de heren Lescrauwaet: iedere kans om dieren te spotten moet worden gegrepen! En dus discussiëerden we tijdens het ontbijt wat het moest worden: Monkeyland, Snakeworld of op walvissafari hier in de baai. Met de zon wederom hoog aan de hemel, de lucht strakblauw en de zee ogenschijnlijk kalm, besloten we tot het laatste. Als we dan toch decadent bezig zijn, dan ook maar gelijk goed: nadat we 12 (!) kg was hadden afgeleverd bij de stomerij scheurden we even later in een enorme speedboot (2 x 250 pk schijnt best 'n indrukwekkend vermogen te zijn als ik afga op de grote ogen van de mede-passagier met het Ajax-petje) door de branding. Alleen het varen was al een avontuur: snoeihard, met regelmatig een lekkere sproei zeewater in ons gezicht, op weg naar 'Humpback Highway', op zo'n half uur fullspeed varen van de kust. Eenmaal ter plaatse kon het speuren beginnen.. een paar keer leek het alsof een moeder en haar jong recht op de boot afzwommen, maar steeds besloten ze net voordat we ze echt konden bekijken, de diepte in te duiken. Verstoppertje spelen op z'n walvis'...
Uiteindelijk zette de schipper na een tip vanuit de vuurtoren vol gas koers richting kust, waar we met schele ogen van het staren over de zee gelukkig nog een jong exemplaar spotten, die twee vreugdesprongen maakte en drie keer zijn staart liet zien. Dit tot opluchting van de gids: het zal je verantwoording maar zijn om een boot vol gezinnen die stuk voor stuk een gemiddeld Zuid-Afrikaans maandsalaris hebben betaald om walvissen te zien, tevreden te houden....
Om de dag in stijl af te sluiten, namen we vervolgens plaats op de Lookout Deck, de plaatselijke upscale strandtent, met dito menukaart. Toch wel heel lekker, af en toe een beetje decadent doen...