De kracht van verhalen...

17 juli 2022 - Mpumalanga, Zuid-Afrika

Verhalen delen. In Nederland is dat een belangrijk onderdeel van het werk dat ik doe. Binnen het communicatievak in het algemeen en binnen het project waar ik momenteel via de gemeente Alkmaar bij betrokken ben in het bijzonder. Daarbij zie ik o.a. hoe krachtig het kan zijn als mensen hun herstelverhalen delen om anderen te ondersteunen. Met een wederkerig effect: het doet iets voor de toehoorder en zeker ook voor de verteller.

Dat geldt voor mij ook. Het schrijven van onze reisverhalen doe ik natuurlijk in eerste plaats voor onszelf, als herinnering aan alles wat we meemaken. En daarbij is het ook supertof als anderen meegenieten, heel erg leuk om te horen! Maar er is nog iets. Want het gaat niet alleen om onze verhalen. Onderweg spreken we natuurlijk met mensen, en ook zij hebben hun verhaal. Ik ben daar benieuwd naar, omdat het zoveel toevoegt aan deze reis. Voor ons, en hopelijk ook voor alle meelezers. We ontmoeten altijd bijzondere mensen, met hun eigen verhalen. Verhalen die iets toevoegen aan ons perspectief op de wereld, op het leven, op kleine dingen. Want ja, natuurlijk komen we hier voor de natuur. Die is prachtig. Maar die persoonlijke ontmoetingen zijn zo bijzonder...

Kortom: een groot deel van de verhalen die ik de komende weken zal delen, zijn bedoeld als verslag van onze reis, en het delen van onze - hopelijk vooral mooie - ervaringen. Tegelijkertijd hoop ik op mooie ontmoetingen en gesprekken met anderen, zodat ik ook hun verhalen weer kan delen, hopelijk ter inspiratie...