Van Phalaborwa naar Tzaneen

24 juli 2016 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Een tussendag. Prachtig huis, mooi zwembad, super relaxed... Tenminste: als je op pad zou zijn in de zomer en zonder twee jongetjes die stuiteren om wilde dieren te zien. Toch iets te veel naar Freek Vonk gekeken...
Vandaag was het bewolkt en vergeleken met gisteren best een beetje fris. Na al die uren in de hottub gisteravond, hadden we eigenlijk wel behoefte aan iets droger programma...
Op zulke momenten is het altijd handig te vragen wat de locals zouden doen. Freek Vonk volgen naar HESC, de Cheeta opvang die we gisteren gemist hadden (ons plan A), werd al snel vervangen door de tip van de eigenaresse van Normann Safari Lodge: de Letaba River Eco Lodge, nabij Tzaneen. Staat in geen enkele reisgids, en dus waren we er ook bijna alleen. Het bleek de 100 (!) km heen en weer zo onzettend waard! Al was het alleen maar om alle mensen onderweg in hun zondagse kleding te kunnen bewonderen.
Genoeg te zien onderweg, dus die 100 km vlogen voorbij. Na de inmiddels traditionele 'milkshake' op de laatste paar km gravelroad, arriveerden we bij de lodge. Na het eveneens traditionele 'sign your life away form' (vrij vertaald: "Als die leeuwen je opvreten, zijn we niet aansprakelijk"), werden we meegetroond naar een verzorger. We moesten onszelf even knijpen: we mochten gewoon echt in de verblijven van o.a. de Serval, de Caracal, jakhalzen, leeuwen van 1 jaar, 5 en 4 mnd, én - misschien wel dankzij mijn tranen van ontroering - ook nog bij de 'cubs' van 54 dagen oud. Al met al een prive-rondleiding van zeker 1,5 uur, waarin we alle tijd kregen om de dieren te aaien en met ze te spelen. Wow.
Ons geluk: deze verzorgster was niet zo dol op hyana's, waardoor we in plaats daarvan een dubbele dosis leukerds kregen.
Echt bijzonder: deze dieren worden weliswaar bewust door mensen grootgebracht om de bevolking en plaatselijke boeren te laten zien hoe prachtig ze zijn, ze hebben nog steeds een 'wild' instinct.
En echt triest: ondanks alle goede bedoelingen werden er onlangs twee van de mooiste leeuwen op het park wreed gestroopt omdat sommige mensen geloven dat bepaalde lichaamsdelen geneeskrachtige eigenschappen bevatten. Wederom tranen bij mij. Onbegrijpelijk.
Dus Freek Vonk, chapeau: : ik snapte al wat je wilde vertellen, maar inmiddels heb ik het ook gevoeld. We moeten zuinig zijn op al die prachtige beesten!
Morgenochtend om 6.00 uur staan we voor de Phalaborwa-gate van Krugerpark. Benieuwd hoe de ontmoetingen met alle wilde dieren zijn zonder een ervaren ranger aan je zijde.... to be continued!

1. Miriam:
    24 juli 2016
    Wat lezen de verhalen heerlijk beeldend weg. Wij zijn digitaal mee op reis. Leuk
  2. Marije:
    24 juli 2016
    Geweldig!
  3. Joyce:
    3 augustus 2016
    WoW! Wat een super avontuur beleven jullie. Je verhalen zijn erg mooi en boeiend geschreven! Geniet