Rijkdom

19 juli 2021 - Sant Elm, Spanje

Wanneer ben je rijk? Die vraag heeft mij - en ons - al vaker bezig gehouden, met name tijdens onze reizen in Zuid-Afrika. Maar ook hier kwam ie gisteren weer voorbij.

We waren namelijk in Port Andratx, best een behoorlijk grote haven. Waar best een behoorlijk groot aantal enorme jachten aangemeerd lag. We hebben ons echt enorm lopen verbazen. Een ervan had bijvoorbeeld een Harley Davidson achterop, in een soort van glazen box. Het zag er niet naar uit dat dat ding er ooit uit ging, puur voor de sier dus. Echt: waarom? Ik begrijp daar dus gewoon niks van. Even later liepen we langs het plaatselijke makelaarskantoor. Huizen bovenop de berg van 16.4 miljoen euro. Niet 1,6, maar ruim 16 miljoen! Ik bedoel: Wie? Wat? Waarom?! Hoeveel lekkerder zouden de ligbedjes in de tuin van zo'n huis liggen? Hoeveel mooier is het uitzicht daar? Hoeveel luxer kan het zijn?

Echt, geloof me, ik zeg dit niet vanuit afgunst. Wij voelen ons al super rijk dat we een vakantie als deze kunnen doen en we mogen slapen in een fijn appartement met airco, waar iedere ochtend iemand komt vragen of je nog schone handdoeken nodig hebt en je vuilnisemmer komt legen, waar je in het zwembad kunt plonzen en met nog wat extra stappen op een fijn strandje staat (met uitzicht op diezelfde jachten, die hier de hele dag voor anker gaan), met twee eigen ligbedjes op het terras (waar niemand anders 's ochtends vroeg z'n handdoek op mag gooien, hoera!), waarvandaan we zo naar de restaurantjes lopen, waar we als we zouden willen iedere avond iets anders kunnen eten, waar we..., nou ja affijn, waar we het dus zo goed hebben en elke avond kneuterig een spelletje Hartenjagen spelen met elkaar. Misschien doen die mensen dat ook wel, op hun jacht, of in hun ultra-dure huis. En misschien zijn ze wel heel gelukkig. Voor mij persoonlijk geldt alleen dat ik me niet kan voorstellen wat ik me nog meer zou kunnen wensen om nog gelukkiger te zijn. Superfijn dat zo'n ochtendje in zo'n haven me daar weer even extra bewust van maakt. Dat geeft me een heel rijk gevoel.

Zoals we in Afrika al vaak tegen elkaar zeiden: genoeg is genoeg. En wij hebben al méér dan genoeg....

1. Miriam:
    19 juli 2021
    Mooi die overpeinzingen en t besef dat je zelf al onnoemelijke rijkdom geniet samen. 👌🏻