Tof is spannend, maar spannend niet tof

2 augustus 2017 - Monteverde, Costa Rica

Wat zijn er toch n hoop leuke mensen op de wereld. De afgelopen dagen maakten we kennis met Sarah en Shields en hun drie kinderen die drie weken geleden zijn geëmigreerd naar Costa Rica en nu wonen en werken op de boerderij van Tim en Murtha, het stel van wie we alleen Tim hebben ontmoet (omdat Murtha op reis was). Zo leuk om te horen en zien hoe zij daar leven (bijna volledig self-sufficient) en hun gastvrijheid te ervaren.
Fijn ook, dat je op deze manier een hele andere kant van een land leert kennen en allerlei toffe plekken ontdekt die je anders nooit zou hebben gevonden (althans niet in zo'n korte tijd).
Al moet ik eerlijk zeggen dat iets vaak pas achteraf als tof te benoemen is, omdat het op het moment zelf namelijk eerst nog wel even goed moet aflopen. Dat gold ook voor ons bezoekje aan een reusachtige boom die is overgenomen door de monsterlijke 'strangler-fig', en vervolgens is verteerd, waardoor nu alleen nog de gigantische wortels van de strangler fig zijn overgebleven. Een hele hoge holle tunnel dus, waarin je heel gemakkelijk héél hoog kunt klimmen. Tof! Maar eh, dat gaan mijn jochies toch niet doen? Te laat realiseer ik me dat dat nou net de bedoeling is: je gaat zo'n boom natuurlijk niet alleen bekijken, je gaat 'm bedwingen! Voor ik met mijn ogen kan knipperen, is Luuc al halverwege en stapt hij even naar de zijkant om iemand anders te laten passeren. Shit, dit is echt spannend, ik moet mijn best doen om niet hysterisch te gaan staan schreeuwen dat hij naar beneden moet komen. En wel NU.
Ik spreek mezelf toe: "Adem in, adem uit. Denk aan dat artikel dat je laatst gelezen hebt over jongens die de kans moeten krijgen om jongens te zijn!". Vijf minuten (die voelen als vijf uur) hou ik het vol, tot ik iemand op duizelingwekkende hoogte bovenop de boom zie staan. Gelukkig, het is niet Luuc, maar toch. Ik kan het niet langer aanzien.
Binnen drie seconden sta ik aan de voet van het holle gevaarte om mijn kind aanwijzingen te geven hoe hij veilig naar beneden kan komen. "Ma-ham!, ik wéét het wel!!!" Zucht, ik weet het ook: ik ben voorgoed coole moeder af.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marije:
    2 augustus 2017
    ik dacht al vond Hester dit niet spannend!
  2. Willemijn:
    3 augustus 2017
    Geen coole moeder? Wat is jou definitie van cool? Ik vind je echt een fantastische coole moeder (die af en toe bezorgt is) je bent dit avontuur aangegaan. Trots op je x