Paul's duikavontuur bij Bat Islands

4 augustus 2017 - Del Coco Beach, Costa Rica

Een van mijn wensen was om te duiken bij Bat islands; een van 'de' duikplekken waar in de duikmagazines  over wordt geschreven. Eenmaal aangekomen in Playas del Coco meteen geïnformeerd, maar niemand ging naar deze stek. Dan maar naar Catalina Islands;  een goede 2e keus. Dus de volgende morgen om 07:00 uur op de duikbasis "Deep blue diving", waar me werd gevraagd of ik om 07:40 uur terug kon komen. Dat voorspelde weinig goeds, maar mij werd verzekerd dat het goed kwam. Na een lekker bakkie en een bonen-rijst-bananen-ontbijt weer terug. Daar kreeg ik onverwacht goed nieuws: we gingen toch naar Bat Islands!

Met 8 duikers en een jonge schipper gingen we op een speedbootje voorzien van zonneschermpje richting Bat Islands.  Een tripje van al gauw 1.5 uur, op volle snelheid de zee over, ware het niet dat op 1/3 de motor het begaf. Na een beetje klooien deed hij het weer; een ritueel dat zich 5x herhaalde. De laatste keer, we zouden al bijna onverrichte zaken teruggaan, maakten ze gebruik van een slagersmes als gereedschap. Iets met 'dan haal je het brandstoffilter toch gewoon weg.' Hoe dan ook, alles liep als een zonnetje.  Na een minuutje varen stopten we weer.  "Wat nu weer?!" . Maar deze keer geen pech, maar een stelletje parende schildpadden. Ik wist niet hoe snel ik me moest aankleden en te water moest gaan. Ach fijn met z'n drieën lagen we daar midden op zee naar een paar parende schildpadden te staren, waarbij we om beurten foto's maakten. Een mooi moment om mijn nieuwe camera zijn werk te laten doen. Na 10 minuten klommen we weer aan boord met een paar mooie plaatjes in ons geheugen. Op naar Bat Islands.

Eenmaal aangekomen op duikstek " Big scare" even wat korte instructies en gaan. We dalen af naar 20 meter. Vrijwel direct zie ik de 1e Bullshark. Wauw wat een beest: zeker 3.5 meter met souplesse door het water en dan gauw weer weg in de diepte. We dalen wat af naar 24 meter, waarop we er een boven ons zien zwemmen. Uiteindelijk blijven allevier de ontmoetingen daarna op gepaste afstand van minimaal 10 meter. Zo mooi, zo mooi. Ik vergeet gewoon al het andere wat ik heb gezien, zoals een gele tonijn, meerdere murenes, baarzen, snappers en nog wat klein spul. Eenmaal boven delen we onze ervaringen onder het genot van een stuk ananas en varen we naar de volgende stek. Black rock.  Halverwege stoppen we.  "Whale!" ach fijn iemand zag in de verte een staart en ik even later nog een blow, maar jammer genoeg te ver en te diep, dus we gaan weer verder.

Aangekomen op Black rock, gaan we weer onder. Ook hier worden we weer op 18 meter begroet. Dit keer door een stelletje Eagle rays. We gaan rond de rots en treffen allerlei tropische vissen, diverse grote scholen vis, waaronder een grote groep Batfish. Nog 2 keer zien we Eagle rays. Weer een top duik! De laatste vijf meter was het water erg warm en roodbruin, ook wel de rode stroming genoemd, veroorzaakt door de rode algen die ervoor zorgt dat er weinig leven is en de zee gaat ruiken naar gekookte broccoli. Tijd om weer terug te gaan. Op de terugweg werden we nog getrakteerd op een stevige wind met bijbehorende golfslag, zelfs zo dat een duikbril voor de schipper werd aangerukt om toch nog wat te kunnen zien.
Na 1.45 uur sta ik weer aan wal, een avontuur rijker.

1. Marije:
    Gaaf!
  2. Henk & Wil:
    4 augustus 2017
    Wat een grootse onderwaterervaringen !
  3. Gre Freijer-lescrauwaet:
    4 augustus 2017
    Voor duikers is dit een prachtige ervaring.
  4. Conny scholtes:
    Wauw!