Het wachten waard

13 juli 2021 - Barcelona, Spanje

Het is maar goed dat je niet alles van tevoren weet... maar ook al had ik dit geweten, dan had ik je niet geloofd. Daar waar we in Nederland op kosten van de regering mochten testen voor we op vakantie gingen, letterlijk binnen 5 minuten binnen en buiten waren en een half uur later in het bezit van een testuitslag, gaat dat hier wel even anders.

Dat weet ik, omdat we voor de boot naar Mallorca een negatieve uitslag nodig hebben, die op moment van aankomst aan de overkant maximaal 48 uur oud is. Nou ja, dat gaan we ff fixen, dachten we. Ha! Verkeerd gedacht. Althans, voor de helft. Want met dat fixen lukte het wel, maar dat ff betekent in dit geval: in riant genoeg tijd om een Lord of the Rings-film te kijken (als je Luuc heet), een telefoonbatterij leeg te kijken (Teun), 80 rondjes rond het blok lopen (Paul) en heel, heel, heel veel aandachts- en meditatie-oefeningen toepassen (ik).

Ruim zes uur in de rij om een stokje in je neus gestoken te krijgen: we moeten er wel wat voor over hebben. Ach ja, wel leuk mensen kijken, zo op n willekeurige straathoek langs de Avinguda Meridiana. En we hebben nog de tijd tot 23.00 u vanavond. Dit in tegenstelling tot velen die hun vlucht moeten halen en daarbij heel hard hopen dat ze hun testuitslag op tijd krijgen. Wat eigenlijk vrijwel kansloos is. Toch blijven mensen er verbazingwekkend rustig onder.

Het lukt ons lang om het van de positieve kant te bekijken: "Fijn hè, dat het wel warm en bewolkt is, maar niet regent" / "Toch maar goed hè, dat we gelijk na t ontbijt in de auto zijn gestapt en niet langer hebben gewacht." / "In Nederland is het toch eigenlijk best heel goed geregeld" / "Wat een geluk dat hier zo'n lekker bakkertje zit!"... Maar als na 'n uur of vier wachten mensen van achter uit de rij of soms niet eens vanuit de rij zich met zielige verhalen beginnen te melden bij de deur, wordt het iets minder gezellig. Wij hebben op dat moment al van plek gewisseld met een jongen die zijn vlucht moest halen, en doen ons best begrip te hebben voor anderen. Maar ook ons geduld kent grenzen. Gelukkig worden er op dat moment nummertjes uitgedeeld en verzekeren de medewerkers ons dat we die dag zeker aan de beurt komen. Adem in, adem uit.

Als we dan eindelijk het piepkleine kantoortje in mogen, snappen we ineens ook beter waarom het zolang moest duren. Drie medewerkers zijn er, en er is behoorlijk wat administratie voor nodig voor de benodigde handeling van letterlijk 10 seconden. Niet te doen dit.
Een half uurtje later volgt de verlossende uitslag, waarbij Luuc fijntjes opmerkt dat het hem niks zou verbazen als deze anti-coronaplek te grootste besmettingshaard van de stad zou blijken; op het moment dat wij binnen staan, komt er een groepje jongens hun uitslag ophalen, van wie twee positief. Ik zie de geïnfecteerden alles met volle handen vastpakken, en niemand die de balie en deurklinken schoonmaakt. Ik besluit er maar gewoon n flinke klodder desinfectiegel op te smeren, voor wat t waard is. Maar goed, wij zijn voor de tweede keer negatief, dus op naar de haven!

Alleen nog even de benodigde PCR-formulieren, maar das inmiddels een makkie. Wie kan ons nog wat maken? Eh nou... die scherpe incheck-menéér! Met een grote glimlach wijst hij ons op de datum in Luucs paspoort. Meer dan een jaar verlopen! OMG. Hoe dan? Wat een beginnersfout! Dit ga je toch niet menen! Ik weet niet of ik moet lachen of huilen en sta alleen maar te staren. Gelukkig wordt Paul snel wakker: Luuc heeft z'n ID bij zich. Dat geldt ook. Pffft.

Nog gauw een rondje haven voor n snufje Barcelona en dan hup die boot op. Super fijn dat we n ruime hut hebben met n lekker bed en bij het uitvaren nog even heerlijk op het dek kunnen zitten met die prachtige stad op de achtergrond. Het is het wachten nu al waard. Nu slapen en dromen van een handdoek, een parasolletje, een cocktail, de ruisende zee en een goed boek!

1. Liesbeth:
    13 juli 2021
    Het is dat je met de titel al het antwoord geeft….maar jeetje wat een spannende toestand.
    En nu lekker vakantie vieren op Mallorca!!!
  2. Wil:
    13 juli 2021
    Wat een mens al niet mag & moet meemaken en dan ook nog ff paspoort-stress!
    Maaaaaar, alles meer dan waard; snel vergeten .... loslaten .... en nu heerlijk genieten van jullie vakantie op Mallorca. Dikke digitale kuzzzz van Henk & Wil
  3. Marije:
    16 juli 2021
    😂 die scherpe incheck-menéér toch! Wat een geluk