Stinkende, stoffige en toch toffe dag

30 juli 2019 - Swakopmund, Namibië

Dinsdag 30 juli

Hoe uitgestrekt en verlaten Namibië ook is, het landschap heeft ons nog geen moment verveeld. Er was altijd wel iets te zien; indrukwekkende bergmassieven, groene rivierbeddingen, kraampjes in de berm met zwaaiende mensen of andere creatieve manieren om de aandacht te trekken (poppen, vlaggen, enorme dieren van klei), dorpjes ietsje verder van de weg af, een verdwaalde giraffe of een enorme kudde geiten. Waarbij het dan altijd de vraag is waar de bijbehorende herder is. Echt leuk.

Tot vandaag. De 100 km van Spitzkoppe naar Hentiesbay, dan 'even' 88 km heen en weer naar Cape Cross voor de zeeleeuwenkolonie en vervolgens nog 76 naar Swakopmund, zijn de meest geestdodende kilometers tot nu toe. De weg is kaarsrecht, gedeeltelijk gravel, gedeeltelijk 'saltroad' en een heel klein stukje asfalt voor de afwisseling. Om ons heel is het leeg. Zand, wat struikjes en verder niks. Zelfs de leuke verkeersborden met waarschuwingen voor olifanten, wrattenzwijnen of diepe rivierbeddingen ontbreken. Buiten giert te wind en de temperatuur nodigt evenmin uit om met open raampjes door het landschap te 'cruisen': het is 15 graden. Brrrr. Dit is gewoon hersenloos blazen tot de volgende bestemming. Bleh. Wel zien we onze eerste wolken sinds twee weken en schijnen we nog geluk te hebben dat het niet miezert, wat de afgelopen dagen wel het geval was. We kunnen ons niet voorstellen dat je hier kunt wonen, maar toch zijn er wel mensen die het hier moeten rooien. Rond Henties Bay wordt er gewerkt aan een asfaltweg richting de zoutvelden. Op z'n Afrikaans uiteraard: allemaal een bezem en vegen maar, terwijl de machines verderop stof staan te vangen. Wel goed voor de werkgelegenheid, zullen we maar zeggen. Het stadje zelf oogt vrij troosteloos, ondanks de net aangeplante palmbomen. Niet echt een plek om lang te blijven.

Datzelfde geldt voor de zeeleeuwenkolonie bij Kings Cross. Teun en ik zijn hebben het na een half uurtje wel gezien, of liever gezegd: geroken. Ik had er al veel over gelezen, vooral over de schijnbaar onbeschrijfelijk gore lucht die ze produceren, en ik moet zeggen: geen woord aan gelogen. De eerste twintig minuten kan ik me er nog wel overheen zetten, omdat het ook echt heel bijzonder is om zoveel (naar het schijnt meer dan 200.000) beesten bij elkaar te zien; vooral hoe ze spelen in de énorme golven. Maar langer is het gewoon echt niet te doen; die lucht, het aantal skeletten! Volgens Paul is het een typische lijkenlucht vermengd met ammoniak uit de urine. Lekkere analyse, thanks for sharing...
En toch was het de moeite van het 'ommetje' heel erg waard.

Met de lucht nog vers in ons neus blazen we richting Swakopmund voor twee nachten in de felbegeerde B&B Desert Sands Boutique. Eerlijk is eerlijk: dat bed met die krakende verse lakens ligt heel erg lekker. En de pizza bij de Duits/Italiaanse Gabriela's smaakte echt fantastisch als afwisseling op de (eveneens fantastische, al zeg ik het zelf ;-)) campingmaaltjes. Al met al was het weer een stoffige, toffe dag!

1. Paul en Maria:
    30 juli 2019
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! We kregen de link via Marije. Veel herkenning bij de plekken waarover je schrijft. Super dat jullie zoveel dieren spotten!
    Heel veel plezier nog, we blijven jullie graag volgen. Veel groetjes uit Utrecht van Paul en Maria
  2. Margret:
    30 juli 2019
    Zo leuk om jullie te volgen. En inderdaad veel herkenning... Die zeeleeuwen kan ik me ook nog goed herinneren... Prachtige foto's! Paul (mijn Paul 😉) leest de verhalen niet, maar ik heb hem zojuist even door de foto's laten scrollen en hij was erg onder de indruk... Geniet lekker verder!
  3. Marije:
    Lieverds!
    Wat heerlijk om de verhalen te lezen van jullie schitterende reis. Mooi om dit met z'n vieren te mogen meemaken ....geniet van kruin tot tenen!!!(en terug)
    ❤️
  4. Marije:
    31 juli 2019
    Hihi, dank Paul, vraag me sinds Nieuw Zeela d al af hoe ik het kon omschrijven. Nu weet ik het eindelijk:
    "Volgens Paul is het een typische lijkenlucht vermengd met ammoniak uit de urine. Lekkere analyse, thanks for sharing" 😷
  5. Jolien:
    31 juli 2019
    Mooie reis, leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven!