Zon, Salade en Wijn

16 augustus 2019 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Zon, lekker eten en wijn drinken op een terras: dat zijn voor mij toch wel de ingrediënten voor vakantiegevoel. En laten die drie ingrediënten nou volop aanwezig zijn op donderdag 15 augustus in Franschhoek! Wat een topdag...

Eerlijk is eerlijk, de dag begon wat 'chilly' zoals ze hier zeggen. Het kostte me dus best wel wat moeite om de 'tocht' (Lees: 50 meter door het natte gras) af te leggen vanuit mijn warme tentje naar de knusse huiskamer en buitenkeuken van Otters Bend Lodge (een backpackers' zoals een backpackers' moet zijn, geweldig), waar Paul al een heerlijk vuurtje had gestookt en een dampende mok koffie klaar had staan. Maar als je er dan eenmaal uit bent, het zonnetje over de berg heen ziet komen en de temperatuur snel voelt stijgen, ben je de dauwdruppels in je nek gauw vergeten.

Alhoewel, laat ik voor mezelf spreken. De jongens raakten tijdens het ontbijt niet uitgesproken over 'de regen' in hun tent: iets met net te lang blijven liggen in combinatie met niet-ademend tentdoek. Lekkere condens-douche, hmmmm.

Na het ontbijt wandelen we naar het dorpje: een aaneenschakeling van restaurantjes, galeries en uiteraard: wijnhuizen, allemaal gehuisvest in witgepleisterde huisjes. I like.

Op deze dag heb ik me al ver van tevoren verheugd: met de wijnbus en -tram langs verschillende wijnhuizen, met bijbehorende proeverijen. Er is alleen nog plek op de oranje lijn die om 11.50 uur vertrekt plus bezoek aan drie wijnhuizen naar keuze. Dat is een prima starttijd en aantal, aangezien het proeven gelijk al begint in de tram en ik de bovendien de enige ben die er echt voor gaat. Paul vindt wijn proeven 'best ok' maar bestelt bij de eerste stop toch liever een yoghurtdrankje (Ik bedoel: hoezo?! ;-)) en de jongens hobbelen mee om mij een plezier te doen. Wederom een Hester-dag ;-).

Gelukkig denkt de dame van de kaartverkoop met ons mee en geeft ze me met een schuin oog op de mannen een advies. En aangezien advies van de locals er is om op te volgen, besluiten we uit te stappen bij Babylonstoren, Vrede en Lust en BoschenDal. Dat blijkt een uitstekende keuze; bij Babylonstoren is niet allleen een prachtige tuin en alle ruimte om lekker rond te lopen, ze serveren er rond hun 'greenhouse' niet alleen geweldige salades met bijpassende witte wijn, maar eveneens gigantische hotdogs 'Boerewors' en cola. En dus de eerder genoemde yoghurtdrankjes. Ieder z'n meug, maar hé: iedereen blij.

Bij 'Vrede en Lust', een stop die ik waarschijnlijk zelf ook had gekozen, alleen al omdat deze naam me een uitstekend motto lijkt voor deze dag, bieden ze een 'Chocolate&Wine Pairing' en dikke, romige milkshakes voor de jongens. Uitstekende ingrediënten om in ieder geval de vrede te bewaren...

Tegen de tijd dat we toe zijn aan de laatste stop, begint de zon al te zakken en hebben we wel trek gekregen in een 'sundownertje'. Daarvoor blijken we bij BoschenDal aan het juiste adres. Een groot terras onder een grote eik, uitzicht op de bergen en de strakblauwe hemel, witte stoeltjes en witgepleisterde huisjes, een groot groen grasveld met een rugbybal voor de jongens en de lekkerste wijnen die we die dag hebben gedronken: vijf op hout gerijpte witte en rode pareltjes. Uiteraard met wat 'passende hapjes': een grote plank met Franse kaas en droge worst. Mooier kan het leven echt niet worden, geloof me.

Rondom gelukkig laten we ons terugrijden naar Franschhoek en terugwandelen naar OttersBend, waar we die avond zelf een potje koken van restjes en een spelletje doen met een koppie thee, alvorens we voor de laatste keer deze reis ons tentje in kruipen. Had ik al gezegd wat een topdag dit was? Zucht....