Na regen komt... zon in Langebaan

11 augustus 2019 - Langebaan, Zuid-Afrika

Als we opstaan en de gordijnen opendoen, lijkt het in eerste instantie nog mee te vallen met het weer. Maar al gauw trekt een dikke mist het dal in. En de verte zien we donkere wolken. En het is serieus fris. Zijn wij even blij dat we vannacht ons daktentje hebben ingeruild voor een kamer @Highlanders!

Zodra we wegrijden begint het te miezeren en al snel serieus te regenen. Lekker, kan de auto even schoonspoelen! Tegen beter weten in rijden we naar Citrusdal en Warmbad, in de hoop dat het droog is tegen de tijd dat we bij de warmwaterbronnen arriveren. Dat is het natuurlijk niet en bovendien zijn 'The Baths' volgens de bewaker 'fully booked'. Lijkt ons stug, maar ach, veel zin om ons in de hozende regen om te kleden hadden we toch al niet. En toch leuk om ons even in Schotland gewaand te hebben, met die smalle glooiende weggetjes, de regen en het vele groen.

Ondertussen beginnen er wel allerlei lampjes te branden op het dashboard en stopt ook de snelheidsmeter ermee. Waarschijnlijk is onze Luxie net zo in shock door het plotselinge asfalt en de plotselinge nattigheid als wij en zit er ergens een stekkertje los, want na een uitgebreide controle door Paul op de parkeerplaats van een 'Padstall' lijkt alles verder in orde. Het is zondag en dus is alles uiteraard gesloten. Bovendien is hier in de bergen nou net geen garage om de hoek. Dan maar rustig doorrijden op z'n Afrikaans; we hebben ook al mensen zonder werkende ruitenwissers zien rijden, dus dan valt het bij ons nog wel mee.

Tijdens de auto-inspectie van Paul neem ik even een kijkje in Padstall Hebron. Aha, this is what the locals do on a rainy sunday! Tot mijn verbazing zit het binnen bijna vol, is het er heerlijk warm en hebben ze een geweldige menukaart. Wat nou broodjes uit de supermarkt onderweg; die kunnen morgen ook prima als ontbijt! Het is tenslotte meer weer voor een courgettesoepje met rozemarijn en een 'steakpie' op een bedje van gepureerde pompoen, kroketjes met gerookte vis en ander lekkers. Zo makkelijk om een druilerige zondag om te toveren in een topzondag ;-).

En dan weten we op dat moment nog niet eens waar we later die dag zullen arriveren. Tuurlijk, we hadden vorige week bij het boeken wel wat fotootjes gezien, maar het internet was zoals gewoonlijk weer ultra-traag en we hadden de beslissing vrij snel genomen. Nou, fotootjes of niet, de werkelijkheid overtrof werkelijk álles. Wat een mega-appartement, met een mega-uitzicht op zee! Eigenlijk echt veel te belachelijk decadent, zeker als je je bedenkt dat we vanmiddag nog eten en drinken heb gegeven aan een jongen die het zichtbaar nodig had. Het contrast is weer te bizar. Maar wat kan je doen, behalve dat we ons extra bewust zijn van onze bevoorrechte positie en er extra bewust van te gaan genieten...

1. Gre Freijer-lescrauwaet:
    11 augustus 2019
    Bedankt voor jouw verhalen, Hester. Ik geniet er iedere keer weer van.
  2. Evelien Lescrauwaet:
    12 augustus 2019
    Idd, zo eens met Gre, prachtig verhaal weer, lieve mensen. 👍💪🍀✅