Mannen-dag

17 augustus 2019 - Alkmaar, Nederland

De grote dag: de dag dat we echt naar Kaapstad rijden! En ook de dag dat we afscheid moeten nemen van onze Luxie. Boehoe. Best gek om ons huis van de afgelopen 5 weken weer in te moeten leveren...

Maar voordat het zover is, staat er voor Paul, Luuc en Teun nog iets anders groots op het programma: een 'cagedive', met hopelijk witte haaien! Ik besluit deze keer niet mee te gaan. Drie jaar geleden heb ik ze goed kunnen zien en ik hoef niet zo nodig nog een keer. Van het geld dat ik daarmee uitspaar, koop ik liever een paar nieuwe schoenen ;-). Toch is het wel gek, om om half zeven 's ochtends de jongens weg te zien rijden en alleen achter te blijven na vijf weken alles samen te hebben gedaan. Maar goed, ook wel lekker om even rustig aan te doen; even opruimen, koffietje, rugzak om, uitchecken, ff kletsen en go. Via Boulders Beach loop ik de 3 km terug naar Simon's Town, tussen de hardlopers die bezig zijn met een marathon. Gezellige drukte! Daarna lekker koffie op een terrasje en wachten tot de boot terugkeert.

Rond een uur of twaalf zijn ze terug; nog een beetje groen door zeeziekte, maar weer een mooie ervaring rijker. Geen witte haaien (die blijken zich al maanden niet te hebben laten zien), maar wel de seven gill sharks. Paul was ze liever tegengekomen tijdens een duik zonder tralies, maar ik ben toch blij dat ze 'veilig' achter een hekwerk zaten. Volgens Teun bonkte de haai een paar keer hard tegen de kooi aan en hij is dan ook erg onder de indruk. En ik van hem! Hij heeft het toch maar mooi even gedaan; iets waarvan hij drie jaar geleden zei dat hij dat nooit zou durven!

Even later, onderweg naar Kaapstad, zien we nog hoe serieus de haaien hier worden genomen: op een heuvel, hoog boven het strand, zit een 'shark-watcher', die de vele surfers waarschuwt wanneer het tijd is om het water uit te gaan. Brrrr.

Als we die avond op de V&A Waterfront staan en naar de Tafelberg kijken, denken Paul en ik hetzelfde: dat hadden we toch drie jaar geleden niet kunnen bedenken. We besluiten bij hetzelfde restaurant te gaan eten als toen en komen tot de ontdekking dat ik dezelfde broek aan heb! Hilarisch. Dat vraagt om een 'zoek-de-verschillen'-foto. Lol.

Ook deze keer hebben we gekozen voor een appartement in GreenPoint, vlakbij V&A Waterfront, zodat we lopend terug kunnen. Aan deze kant van de stad is dat nog wel ok, al krijgen we uiteraard gelijk gezelschap van iemand die ons vraagt om nog even boodschappen voor hem te doen. Vooruit, we moesten toch nog even naar de Woolworths om een chocoladetaartje voor Luuc te scoren. Morgen alweer 15!