Alle kleuren van de regenboog

4 augustus 2019 - Hardap, Namibië

Zaterdag 3 augustus

Voordat we hierheen gingen maakte ik me wat zorgen over het ontbreken van groen. Dat was niet nodig geweest. Er zijn namelijk zóveel andere kleuren, vandaag helemaal. De rit die we maakten van de Little Sossus Lodge via de D845 en de C27 naar Schloss Duwisib, vond ik persoonlijk de mooiste tot nu toe. Alle tinten bruin, geel en rood kwamen voorbij, zelfs diepzwarte bergen, met prachtige vergezichten en daarboven die altijd strakblauwe lucht.

Hoewel, àltijd strakblauw: gisteren bij de Sossusvlei zagen we wolken rondom de duinen en was het behoorlijk fris. En windstil. Dat dat niet altijd zo is, merkten we vannacht en vanmorgen. En gelijk wisten we ook waarom er vrij ongezellige overkappingen op de camping stonden. Die wind! Ze waren dan misschien ongezellig, die stalen en betonnen constructies om je auto onder te parkeren, maar wat waren we vanmorgen blij dat we het hadden gedaan. Veel reden om op deze plek te blijven was er dan ook niet, dus we besloten rustig richting de volgende bestemming te rijden. Dat was maar goed ook, niet alleen omdat de weg wederom amper een weg te noemen was, maar ook omdat er meerdere keren gestopt moest worden. Zo mooi! Het landschap vastleggen zoals je het ziet, lukt amper. Maar de verzameling verkeersborden uitbreiden lukte daarentegen aardig. Op het stuk weg door het Namibrand Nature Reserve, scoorden we
het waarschuwingsbord voor zebra's, giraffe's en de mooiste van allemaal: Mr. Oryx!

Terwijl we verder reden door het prachtige, maar ook lege landschap, bedacht ik me hoe heftig hier gestreden is. Het boek 'Ik ben Hendrik Witbooi' heb ik voor de vakantie zelfs weggelegd omdat het zo gruwelijk was. Er is hier hevig gevochten om land. Heftig om je te bedenken dat hier ooit waterbronnen werden vergiftigd om de oorspronkelijke bevolking te verdrijven. Ieder stukje land is hier nu geclaimd door boerenbedrijven, terwijl er toch echt meer dan genoeg ruimte lijkt te zijn voor het 'samen-delen'-principe. Maar goed, zo is de geschiedenis niet gegaan, met als gevolg dat we nu door een prachtig, maar verlaten landschap rijden.

Aangezien we vandaag overnachten op de camping van een guestfarm naast kasteel Duwisib en op tijd arriveren, kunnen we een klein cultureel bezoekje natuurlijk niet overslaan.
Conservatoren van musea in Europa zou ik een bezoek aan dit kasteel afraden. Ze zouden erin blijven. Cultuur is hier niet iets om te bewaren, welnee: het gaat om de experience, aldus de 'manager'. Om dat te demonstreren pakt hij één van de originele geweren met bouwjaar 1890 van het rek, duwt het Teun in zijn handen en spoort hem aan er even mee te schieten. Dat we daarbij tegen een eeuwenoude stoel leunen geschonken door de Spaanse koning Philip II, is echt geen enkel probleem.
Evenmin als de met houtlijm bevestigde, scheefgeknipte briefjes op eikenhouten kasten uit 1759 en een tafeltje uit het Pompeï van voor de vulkaanuitbarsting :-). Vooral Luuc vindt het niet om aan te zien en we zijn dan ook snel weer terug op de camping, waar we even optimaal kunnen chillen, aangezien we hebben gereserveerd voor het avondeten bij de guestfarm. Eigenaar Jochen serveert echte 'German Boerekos' en vertelt ook zijn kant van de geschiedenis, die feitelijk nog maar 'n jaar of 150 oud is. Volgens hem waren de stammen die er eerst waren er ook 'nog maar' 300 jaar (ahum, dus wel 150 jaartjes eerder) en hebben de boeren zoveel grond wel nodig, omdat er anders niet genoeg voedsel beschikbaar is voor hun vee. Tja, verschillende perspectieven, daar hebben we het voor de sfeer maar even bij gelaten. Wij weten er tenslotte eigenlijk niks van. En één ding is zeker: het leven is hier voor niemand heel gemakkelijk. En ook heel veel respect voor de manier waarop deze meneer en zijn familie hier in deze uithoek een prachtig bedrijf hebben opgezet. De ware cultuurbarbaar van deze tijd is de NWR...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    4 augustus 2019
    Wat een schitterende herinneringen verzamelen jullie💖.
  2. Jannie de Graaf:
    4 augustus 2019