Kunnen we...?

10 juli 2021 - Alkmaar, Nederland

Wat gaan we doen dit jaar? Willen we weg, en belangrijker: kunnen we? Tja, hoe gaan we die vraag beantwoorden.

Vorig jaar dachten we een uitdaging te hebben, nou, dat bleek achteraf kinderspel vergeleken met dit jaar. Vorig jaar hadden we nog iets van eigen verantwoordelijkheid binnen gestelde grenzen, dit jaar was het vooral een uitdaging om alle verschillende regels en uitgangspunten te begrijpen. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Even recapitulatie, zodat we er volgend jaar hopelijk allemaal ingeënt en wel, smakelijk om kunnen lachen.

Ok, als een land geel is, mogen wij erheen..waar je dan aan moet voldoen, hangt af van a) of je gevaccineerd bent b) wanneer je gevaccineerd bent, c) hoe je reist d) hoe oud je bent en e) wanneer je gaat. Fair enough.

Ok, dus als je met het vliegtuig of de boot gaat heb je een gezondheidsverklaring nodig en een pcr-test, die de overheid misschien gaat betalen, of nou ja, bijna zeker, maar wel afhankelijk of alles tijdig gereed is. Ehm, ja. Snap ik. Maar stel nou dat je bij de eerste groep vakantiegangers hoort en het zou per ongeluk niet lukken om t op tijd gereed te krijgen, dan betalen we dus 89 euro pp enkele reis. Ok. Duur risico'tje.

En dan mag die test dus maximaal 48 uur oud zijn? Dat wordt dan flink doorrijden; in 48 uur naar de Spaanse grens moet natuurlijk lukken, maar eh: vanaf wanneer gaat de klok lopen? Vanaf het moment van testen zeg je? Oh Ok. Moet goed komen.

Daar moeten we dan maar op vertrouwen. Dan nog iets. Wanneer krijg je de uitslag van zo'n PCR-test? 30 uur na afname zeg je? Aha. Ff rekenen. Dus de test mag 48 uur van tevoren zijn afgenomen en je mag pas het land uit als je een negatieve uitslag hebt. Dus in het slechtste geval heb je dan 18 uur om vanaf Alkmaar aan de Spaanse grens te komen. Tenminste, als ik ervan uit mag gaan dat mijn testverplichting daar stopt. Toch? Of niet?

Maar wacht, zeg je nou dat als je met de auto gaat, je alleen een antigeen-test hoeft te overleggen? Of een vaccinatiebewijs met 2 vaccinaties meer dan 24 uur voor vertrek? Of een bewijs dat je het al hebt gehad. Of is het nou en/en? Afijn. Ok, antigeen-test dus. Goedkoper, sneller en dus haalbaarder. Ok, doen we dat. Eigen autootje naar Barcelona, vervolgens de boot naar Mallorca.

Maar eh, hoe reserveer je dan een plekje met de rest van Noord-Holland die op zaterdagochtend weg wil? Ehm. Nou ja, Ok, zien we dan ook wel weer. Loslaten, loslaten, gewoon maar blijven uitgaan van t beste...

Maar eh, moeten we dan voor de boot naar Mallorca, 78 uur na de eerste test, weer een nieuwe overleggen? Voor Texel hoeft het ook niet, maar ja er staat wel boot. Even de klantenservice contacten. Wat zegt u? Geen uitsluitsel over te geven omdat de regels zo vaak veranderen? Ok. Ja. Eh. Logisch?

Maar dan, één dag voor vertrek. Nederland gaat misschien op rood. Wàààt? En dan? Nou gewoon, 10 dagen in quarantaine bij aankomst. Ja, tuurlijk joh. Op drie verschillende plekken waar wij verblijven de eerste tien dagen? En die ik inmiddels niet meer kan annuleren? Pffft.

Weet je wat? Ik ga de vraag anders formuleren. Kunnen we? Als we n negatieve antigeentest hebben, wel. Voor de rest vraag ik mezelf gewoon af: gaan we het wel zien? Het antwoord daarop is een ferme JA. Reizen maken is tenslotte avonturen beleven en creatieve oplossingen zoeken. We gaan ervoor!

1. Miriam:
    10 juli 2021
    In ieder geval een fijne vakantie 😁
  2. A.M.E. Groen:
    10 juli 2021
    Haha is wat he allemaal! Maar hey hele fijne vakantie. 😘🥳
  3. Wil:
    10 juli 2021
    Nu de vertrek-stress loslaten enne gewoon genieten 🍀🌞
  4. Liesbeth:
    10 juli 2021
    Komt vast helemaal goed 🤔???
    In ieder geval; een hele fijne vakantie! En leuk om jullie avonturen te kunnen volgen.
  5. Tillie Visser:
    10 juli 2021
    Yelmo n Laurin zijn gistermiddag getest en zijn met hun moeder op weg naar Italie met de caravan. Ze overnachten bij Bazel en hopen morgen Italie te halen anders verloopt de test.
    We wensen jullie een fijne vakantie! Groetjes.
  6. Jannie Uiterwijk:
    Fijne vakantie
  7. Jannie de Graaf:
    11 juli 2021
    Hoe dan ook, corona of niet: fijne vakantie!
  8. Reggy:
    Fijne vakantie samen!!
    ❤❤❤❤
  9. Heleen:
    11 juli 2021
    Fijne vakantie… en kunnen wij weer lkkr mee lezen! 😘
  10. Anita:
    11 juli 2021
    Fijne vakantie en veel plezier Hes!!! 😘😘Komt vast goed met zulke ervaren avontuurlijke vakantiegangers!